Wednesday, April 11, 2012

Politik ? Naa .. it's reality .

We're the teenagers . We're the future .

Remaja adalah saham masa hadapan manusia (batu-bata kehidupan -Hilal Asyraf)

Currently reading on 'Sengsara Kem Kamunting' ..

 "ini buku orang tue . aku tak layanlah buku2 mcm nih"

Yes , buku nih mmg standard untuk pak-pak , mak-mak .. cerita psal kesengsaraan pejuang-pejuang keadilan dan reformasi yang menjadi isu hangat sekitar tahun 1998++ .. ekonomi negara lumpuh disebabkan hampir setengah juta rakyat terlibat sama demonstrasi dalam nak menumpaskan kerajaan . Ok , sejak bila aku pandai cakap pasal politik ??

For me , this is not about politic . it's about the future . Yeah . Future yang tak lama lagi menjelang ... because we're the future ...

Buku Sengsara kem kamunting ditulis oleh Saari Sungip . Beliau menulis pengalamannya bersama rakan-rakan yang ditangkap oleh ISA . Bagaimana perjalanan hidup beliau dan rakan-rakannya meniti hari-hari yang sengsara di Kem Kamunting,Taiping yang dikawal ketat oleh ISA .

Aku tanak ulas lanjut psal buku nih . Tapi seriously , buku ni honest and directly sebut je nama2 orang2 besar yang buat khianat pada negara .. Hahaha , kalau buku ni is a blog , mesti da kene hentam giler2 da ..

So , ape yang aku nak katakan di sini adalah , memang kita sebagai remaja mostly da hilang selera dengan mainan politik orang-orang yang kita anggap 'dewasa' . Ramai remaja yang da fed-up dengan 'orang-orang dewasa' ni yang hari-hari dok bergaduh mengalahkan budak tadika . Mungkin bagi 'orang-orang dewasa' ni , dorg tak sedar yang remaja semakin meluat dengan segala propaganda , janji-janji masam atau apa-apa sahaja isu yang ditimbulkan untuk menjatuhkan lawan mereka .

Okey , aku rasa entry aku makin bohsan dengan isu-isu 'orang-orang dewasa' ni ..

Bagaimana pulak dengan isu  'anak-anak remaja yang bosan dengan orang-orang dewasa' nieh ??

Well , itu pun satu topik yang menarik . Apa yang boleh kita lihat , saban hari kita dihidangkan dengan pelbagai masalah atau cerita-cerita yang negatif yang ditimbulkan oleh  'anak-anak remaja' .. kan ? Aku yakin dan pasti korang akan teringat balik segala isi-isi karangan korang bila nak menulis karangan tentang 'gejala sosial , gejala negatif dalam kalangan remaja , remaja yg rosak akhlak , remaja yang bla2 ...'

Bagi 'anak-anak remaja yang bosan dengan orang-orang dewasa' , mereka akan patah hati dengan negara . Rasa mcm tak perlu nak jadi permata negara yang bakal mewarisi tampuk pemerintahan negara . "buat ape ? nanti aku jadik jugak mcm 'orang-orang dewasa' tu ..." Dan akibatnya , mulalah , mereka akan mencari alternatif lain untuk menyalurkan sumbangan yang sepatutnya disalurkan kepada pembangunan negara . Dan perkara ini akan merebak dalam kalangan remaja sendiri . Maka , lahirlah remaja yang rosak akhlaknya .

Permata negara yang sepatutnya menjadi harapan bangsa menjadi sampah yg merosakkan imej negara .

Actually , aku pon x minat langsung ngan politik . mengarut . tengok pakcik2 rambut putih yang dok merepek2 kat tv , tak kiralahh dye ape pun .. sme je sume ..

tapi bila difikirkan balik , aku dah 18 . tak lama lagi 20 . pastuu 25 , pastu 30 , pastu 40 , pastu 50 dan ... kojol .. kalau umur aku panjang la kan ... sampai bila tanak ambik tahu pasal semua nih ? sampai bila nak tutup mata je pasal sume ni , buat2 pekak , buat2 tak paham dan sebenarnya tanak langsung paham ! bukan lah aku nak ajak korang sume join politik ... No . Just , as a reminder .. spe plak yang akan mentadbir negara nih ? spe ? spe ? spe ????????????? selepas semua 'orang-orang dewasa' dan 'pakcik2 rambut putih yg kuat mengarut' tuh kojol apabila maut datang menjemput ..

Tak Lain Tak Bukan : KITA .

kita . remaja . saham masa hadapan . Penentu masa hadapan . Jatuh bangun negara terletak di tangan kita . KITA ! KITA ! dan KITA !

tak dek orang lain ..

Oleh itu , bangunlah wahai kita para remaja ! Bangun membina diri ! Bangun mematangkan diri ! Bangun melengkapkan diri ! Bangun mempersiapkan diri ! Bangun dengan penuh kesedaran di hati bahawa kitalah yang mencorakkan masa hadapan negara ini !

Kalau korang sume rase yang 'orang-orang dewasa' dah tak boleh nak harap , korang dah hilang kepercayaan pada pimpinan dorg , rasa mcm mereka tak layak dijadikan contoh , maka BANGUNKAN DIRI SENDIRI !
Kita semua dah cukup matang untuk menentukan hala tuju hidup kita . Kita mempunyai kuasa yang hebat di tangan kita untuk memilih masa depan kita . Kita sudah punya kuasa itu !!

Cuma kita saja yang mensia-siakan peluang yang ada , kita rasa kita mcm takdek kuasa , kita rasa kita lemah , kita rasa kita tak besar lagi untuk membuat keputusan sendiri . Ah ! itu semua hanyalah tipu daya syaitan(ttibe) ..
itu semua sebab kita rasa kita lemah . Mindset . lemah . sebab kita tak pernah rasa kita hebat . sebab kita tak yakin pada diri . kita rasa kita lemah . lemah . lemah . lemah . NAK LEMAH SAMPAI BILA ????

SAMPAI BILA NAK CAKAP " tanak la , aku tak berani " "aku tak yakinlah" "tanaklah , aku mmg tak boleh"

teruskan lah dengan ucapan-ucapan negatif mcm nih , dan korang akan lemah sampai bila2 . Mundur , tak maju , dan takkan rasa bangga dengan diri sampai bila-bila . Itu salah satu azab jugak tuh .. sampai mati tak penah rasa diri hebat .. kesiann ~

Remaja , bersedialah untuk jadi matang . Buka hati untuk jadi matang . Kematangan itulah yg membawa kpd kejayaan . Bina kematangan dari sekarang , bina kekuatan diri dari sekarang , persiapkan diri dengan ilmu sebanyaknya , timba pengalaman untuk bina kematangan ...

Kelak kita akan jadi pemimpin ! walaupun bukan sebagai perdana menteri , menteri2 kabinet , menteri laci dan almari , ketua polis negara , menteri kesihatan , menteri pertahanan dan sebagainya , kita tetap akan menjadi ibu dan ayah dalam institusi kekeluargaan ...

Renungkan ...

Sekiranya kita masih lagi sebegini ... bagaimana kita hendak memimpin keluarga kita kelak ? bagaimana kita hendak mendidik anak-anak kita kelak ? bagaimana hendak kita membina keluarga bahagia kita kelak ?

adakah cukup dengan mencari harta bertimbun-timbun sprti yg dilakukan oleh ibu bapa kita hari ini ? harta bertimbun , makan 12 kali sehari , tv , laptop , ipad , iphone , apple , pineapple , astro , aircond , tablet dann segala bende yg korang lagi expert . bagi kat anak-anak segala kemudahan , sayang kononnya ...

Tanggungjawab .

tanggungjawab kita kini adalah sedar . sedar dengan keadaan dunia yg dahsyat dengan dugaan . Ramai yg telah hanyut dengan arus duniawi yg ganas . ada juga yg berjaya patah balik . Alhamdulillah . Tapi , lagi ramai yg hanyut dan terus tenggelam hingga lemas .. tidak jumpa jalan keluar ..

tanggungjawab kita hari ini adalah untuk mematangkan diri . Mempersiapkan diri dengan ilmu . Memperkasakan diri dengan pengalaman yg mengajar erti ketabahan dan kecekalan .

Dunia semakin menunjukkan taringnya . Kita perlu sedia dengan senjata terhebat . Tipu daya dunia bukan mainan. Kita perlu pintar dengan ilmu . Dunia semakin mengancam . Siap sedialah wahai remaja !

senjata paling ampuh : IMAN.

to be continue Insyaallah ...

No comments:

Post a Comment