Friday, April 6, 2012

ntah . tetibe rasa gatal nak menaip . gatal . saje . nak . taip .

for me , typing (?) is one of my satisfaction after reading . Aku actually , suka bercakap , berkongsi idea , berdebat membincangkan sesuatu perkara , mengupas persoalan-persoalan yg bermain-main di benak .

Simple je . Aku baca satu buku . Then , waktu baca tu actually otak aku ligat mentafsir apa yg penulis tu cuba nak sampaikan ... kalau ada org nak dengar , takdek lah aku sibuk nak menulis . As you know , I'm alone je kat rumah ni ...heee .. takkan mak ayah aku sanggup nak dengar aku berceloteh , menghurai pasal buku . Nevamind . aku pun berat mulut nak bercerita .

Membaca bagiku adalah satu kepuasan . Menghayati setiap bait kata yang ditulis . Terbayang di benak fikiran betapa gigihnya si penulis tidak berputus asa dalam menghasilkan sebuah karya yang berguna kepada masyarakat . Mereka ialah insan yang dipilih oleh Allah untuk diberikan segala ilham demi jihad dengan mata pena yang tajam .

Manakala , apabila bahan pembacaan dihadam dengan baik , proses penghuraian bermula . Di sini , bermulalah membuak-buak keinginan aku untuk meluahkan buah fikiran yang manis . Ingin berkongsi bersama . Juga ingatan buat diri yang sering alpa .

Manusia tidak sudi menadah telinga , di sini aku curahkan segalanya . Pantang terfikirkan sesuatu yang bernas ,
terus kucapai buku nota yg menjadi medan aku meluahkan buah fikiran .

Puas . Nikmat .


Buku yang hebat . Ditulis oleh cendekiawan yang hebat . Karya yang hebat .

Huraian serta penceritaannya tentang kenikmatan membaca yang memukau . Sangat mengkagumkan .
Saranannya supaya kita tidak hanya sekadar membaca , tetapi juga mengkaji . Juga tidak bersikap memilih-milih bahan bacaan . Bacalah semua bidang dan jadilah orang yang berhikmah .

*I wish I can write in English just like this ~* Insyaallah .

No comments:

Post a Comment