Friday, March 23, 2012

Cinta ?


Saatku membaca karya – karya indah Habiburahman el Shirazi , kisah cinta yang bisa menggetarkan jiwa , mengusik kalbu , menitiskan air mata pembaca …

Kisah – kisah cinta suci yang disulami keimanan dan ketakwaan … Cinta yang benar – benar disandarkan kepada Sang Pencinta Agung …

Kisah cinta yang aku tidak tahu sama ada bakal ku alaminya atau sebaliknya pula berlaku pada diriku …

Cinta ….
Suatu perkara yang terlalu indah dan suci untuk dibicarakan ….
Segala yang diciptakan di alam ini adalah hasil cinta Ilahi …
Langit membiru dihiasi tarian awan seolah olah lukisan cinta daripada Ilahi ,
Mengajak manusia menghayati cinta disebaliknya …

Ombak ombak memukul pesisir pantai ….
Sangat nyaman untuk dinikmati …
Segalanya Allah ciptakan bagi hamba-Nya untuk dinikmati …
Di samping memuji kebesaran dan keagungannya Yang Maha Dahsyat …

Ah , cinta Ilahi adalah segalanya !
Ia mampu mengubah manusia 100 persen !
Cinta ilahi yang menjadikan aku begitu puitis sekali menulis,
Atau dalam erti kata lain , aku begitu ‘jiwang’ sekali .
Ah ! jiwang dengan Ilahi , nggak apa apa ..(dan2 kuar telor indon)

Saat cahaya hidayah-Nya yang sangat indah itu menyinari hidupku ,
Membuatkan hatiku hidup !
Tidak merasai apa apa perasaan selain ingat padaNya ,
Memuji –muji , memuja – muja nikmatNya …
Suatu perasaan yang luar biasa indahnya !

Namun, harus ku akui ,cinta masih belum berputik di dalam hati ,
Hanya rasa sayang dan rindu …
Sayang dan rindu adalah sama sekali berbeza dengan cinta !

Cinta itu gila !
Cinta bisa buat manusia menangis , bahagia , tersiksa , derita , dan pelbagai perasaan yang dahsyat – dahsyat …

Sungguh , siapalah diriku yang layak menerima cintaNya yang Maha Suci .
Aku hanyalah hamba yang hina , yang sering mengkhianati cintaNya ,
Yang sering menodai kesucian cintaNya ,
Yang sering melupaiNya ,
Yang sering melakukan dosa kotor ..
Oh hinanya diriku !!!

Aku hanya layak diazabnya …
Ya Tuhan ! aku hambaMu yang lemah lagi tidak berdaya !
Kasihanilah aku !
Aku kotor !
Aku hina !
aku jahil !
aku bodoh !
Aku berdosa !

Namun ,
Aku tetap hambaMu ,
Yang mengharap padaMu ,
Mengharap belasMu ,
Mengharap kasihMu ,
SimpatiMu ,
ampunMu ,
pandanganMu ,
CintaMu …

Oh Tuhan !!
Diri ini terlalu hina !!!
Sangat jijik untuk dipandang ….

Bagaimanakah nasibku dihadapan Mu kelak , ya Allah …?
Apakah pandangan KekasihMu padaku Ya Rabbi …?
Di manakah tempatku….?
Rahmatmu atau ……………………………..MurkaMu ????

ALLAHU AKBAR !!!

No comments:

Post a Comment