Thursday, October 31, 2013

Generasi Y yang Terkecuali

Aku bukan perempuan biasa.

Aku akhawat.

Wanita muslimah mukminah yang inginkan solehah.

Aku akhawat yang memegang panji dakwah.

Aku akhawat sejati yang ingin hanya redha Allah.

Aku wanita yang mengejar status di mata Allah.

Semoga status aku juga diangkat di syurga Firdausi.


Bagaimanakah untuk aku teruskan kehidupan sebegini ?

Semuanya serba serbi mencabar keimanan yang ku tatang

Semuanya tak jemu mengajakku untuk sama turun ke pentas tari

Berdansa sekali mengikut gerak tari mereka

Mereka menggelek, disuruhnya aku menggelek

Mereka melompat, disuruhnya aku melompat.

Mereka berpakaian begini, dipaksanya aku meninggalkan pakaian muslimahku

Mereka bertudung serba serbi warna warni meriah menghiasi kepala,

Membuat aku tertanya “hijabnya masih menutup aurat. Apa salahnya..”

Hati berbaki iman terus memotong
“hijabmu adalah pelindung, bukan senjata syaitan.”

Pedassss sekali hujah itu.


setiap hari adalah perjuangan.

setiap hari adalah jhad.

setiap hari adalah peluang untuk mengejar syurga.

setiap hari adalah peluang merebut pahala berjihad melawan hawa nafsu.

setiap hari ada peluang untuk syahid di jalan perjuangan.

setiap hari adalah peluang berdakwah bil hal.

walau bil lisan belum mampu.

setiap hari adalah peluang.

setiap hari adalah latihan menuju improvement.

setiap hari perlu diperbaharui iman dan taubat.

supaya hati sentiasa segar menemani hari-hari perjuangan yang masih berjalan.

ini adalah peluang.

ini adalah kelebihan yang Allah beri khas buat kita.

Ini khas buat kita atas penilaian maha Adil Allah buat kita.

Penilaian tahapan kita.
Jadi diberikan ujian di atas kelemahan kita.
supaya kita boleh memperbaiki kelemahan yang ada.

Ini adalah kelemahanku.

Jadi, Allah mahu aku menjadi lebih baik.

Teruskan langkah.

Hadapi dengan penuh keimanan dan tawakal padaNYA.

Usaha untuk mara dengan machonya.

Allah sebagai penilai.

Namun dia juga sebagai

pelindung,

pemberi petunjuk,

pemberi rahmat,

pemberi kebahagiaan,

pemberi ampun.

Ke mana lagi hendak kau halakan hatimu ?

Aku mendapat sebuah ibrah hebat yang sangat menginspirasi hidupku.

Diri kita seperti android,

Dari semasa ke semasa perlu dihapdet.

Ehem.

Di- update.

Maka, selari dengan improvement kita, selari dengan pembaharuan dalam cara kita berfikir, kematangan kita dari segi mental dan emosi, hatta kematangan iman

Maka Allah datangkan ujian yang parallel dengan tahap keimanan dan kemampuan kita.

Senyum.

Cantik bukan ?

Makanya di sini, ujian yang Allah datangkan itu spesifik khas Allah buat untuk kita
(at-taghabun : 11)

Dan Allah itulah yang paling mengenali kita lebih dari kita mengenali diri kita.

Allah tahu part mana kita lemah dan kelemahan itu perlu di-improve.

Kita sudah menetapkan azam, ingin menjadi pekerja Allah.

Ingin menjadi kuli Allah.

Ingin menjadi anak panah Islam.

Ingin menjadi professional muslim yang hebat.

Ingin menjadi yang hebat-hebat sahaja demi Islam tercinta.

Maka, baru diuji sedikit sudah terjelepok ?


Wahai Syabab !

Bakarlah hati kalian dengan hamasah yang panas membara.

Darah dagingkan diri kalian dengan jantung yang mengepam darah bukan sahaja untuk transport oxygen, 
malah membawa iman itu meresap jauh ke dalam setiap sel.

Pusatkan focus kalian kepada inovasi program islami yang semakin ketinggalan zaman.
Kita adalah generasi Y yang terkecuali.

Terkecuali dari apa ?

Terkecuali dari kelalaian dek hedonism.

Terkecuali dari terkinja-kinja Gangnam dan Harlem Shake.

Terkecuali dari ber-giyomi tak kira masa,

Terkecuali dari kejahilan yang menggila

Terkecuali dari budaya kapel yang memusnahkan kehidupan

Terkecuali dari kejumudan dalam beragama

Terkecuali dari perasaan rendah diri

Terkecuali dari fashion yang memakan diri

Terkecuali dari menggilai K-pop yang merugikan

Terkecuali dari memuja berhala artis yang menyesatkan

Terkecuali dari menonton movie yang semakin rendah standardnya sebagai manusia

Terkecuali dari berpakaian tapi bertelanjang seperti haiwan

Terkecuali dari sifat ‘ada aku kisah’

Terkecuali dari pemuda bacul pengecut dan tidak bertanggungjawab

Er…. Emo kah di situ ?

Maaf. Cuma luahan perasaan.

Mungkin keterlaluan.

Namun itu rasa hati saya.

-sedang terbakar-

311013

1 comment:

  1. rasa hati itu kan doa, Dialog Orangberimandengan Allah :)) semoga dipermudah, duhai kaki yg melangkah krn Allah. Allah tahu dirimu jua menari, menari menjdai daie; yang berseni, Allah tahu dirimu jua melompat, bahkan engkau melompat lebih tinggi, tinggi menggapai firdausi. Best of Luck :))

    ReplyDelete