Tuesday, July 9, 2013

Ramadhan is about Quran

 


The eve of Ramadhan.

Nak terkeluar biji mata dari soketnya bila sampai kat masjid tadi.

Banyak gila kereta memenuhi perkarangan masjid sampai terjadi 'mini-jam' bila selesai terawih.

Terasa jugak macam sesat pergi parking Aeon yang 5 kali tawaf parking lot, belum tentu dapat parking.

Such a miracle. The power of bulan puasa bagi rakyat Malaysia.

Selama ni masjid tu saf perempuannya paling banyak ada 3. Itu pun saf yang memang kemetot je. Tak sampai 50 meter.

Tapi hari ini, WOW. Kelass rakyat Malaysia u'olls. I rasa adalah dalam 20++ saff. Hebat tak.

Tapi sebenarnya, aku lebih kepada sebak dan sayu je nak ramadhan.

Sebab aku mengaku aku tak prepare untuk sambut ramadhan elok-elok.

Aku rasa aku mengkhianati sahabat baik untuk memberi perhatian kepada kawan biasa.

Baju raya dah tempah sebulan sebelum ramadhan.

Padahal untuk ramadhan tak readykan diri elok-elok.

Malah, aku masih sempat menjebonkan diri betul-betul beberapa hari sebelum ramdhan.

Menjadi sesuatu spesis yang paling aku sendiri tak suka.

Jebon. Muslim jadian.


Tapi, betullah Allah Maha Baik. Dia bagi lagi aku peluang untuk feel malam ramadhan ni dengan perasaan sebak dan sayu. Sebab kalau ikutkan dengan perangai jebon aku tu, tak layak aku nak feel sayu sayu ni.

Hai maklumlah, hati dah keras dengan maksiat !

Gulp !

Anyway, silalah wajibkan diri kalian yang membaca post ini untuk menonton video 8 minit di atas itu. Nescaya, sebulan ramadhan anda akan menjadi sebuah ramadhan yang tak pernah anda lalui dan rasai pengalaman sehebat ini sepanjang hidup anda.


The thing that make Ramadhan special is not the fasting but the quran.  

Maka, kita perlu buat anjakan paradigma penggunaan frasa 'bulan puasa' kepada 'bulan quran'.

Tadi selesai baca Contengan Jalanan part Fend.

Memang aku pasang azam, tak kiralah apa yang akan terjadi, satu hari kelak, insyaAllah aku akan migrate pergi foreign country untuk sambut ramadhan.

Malaysia dah menjahiliahkan Ramadhan dengan lagu raya, baju raya, juadah pelbagai aneka rasa dan warna memenuhi bazar di kala diri perlu untuk mengawal nafsu, bukan mengempang nafsu lalu menghamburkan luapannya tatkala azan maghrib berkumandang !

Oh my, Ramadhan.

Ramadhan perlu diisi dengan Al Quran.

Baca Al Quran.

Baca Maksud ayat.

Fahami maksud ayat.

Ketahui asbabul nuzul ( sebab diturunkan) ayat.

Hayati ayat tersebut.

Renungi ayatnya.

Hafal ayatnya.

Hadam dan kunyah sehingga lumat lalu meresapi masuk ke dalam pembuluh darah lalu disuburkan menjadi darah daging.


huh.

Aku sendiri mengeluh panjang baca apa yang aku tulis.

Ah, kau kena faham. Ini semua adalah satu proses.

Mana boleh sekelip mata, sekali petik jari dah faham, hafal quran dalam kepala .

Mustahil !

Benda ni memang perlu melalui proses pembelajaran dan penghadaman dengan baik.

Selagi mana kita mahu untuk belajar dan memahami, tempoh masa boleh letak tepi.


Dalam keadaan norma masyarakat yang cuba nak pengaruh diri kau untuk jadi orang ikut-ikutan macam kebanyakkan manusia di atas muka bumi ini, dare to be different.

Sebab aku pun rasa, nak jadi lain dari orang lain, nak jadi lain dari norma kebiasaan orang ramai memang payah, nak buat sesuatu yang orang tak pernah tahu dan buat memang akan menimbulkan kejanggalan yang maha hebat, pasti akan dijeling sinis, pasti akan jadi buah mulut orang bla bla bla.

Senang cite, kalau nak jadi hebat dan limited edition, memang kena dare to make the different.

Ouh, banyak sebenarnya aku tuju untuk diri sendiri.

Pesanan ramadhan :

Pastikan setiap hari at least sekali dengar tazkirah pendek kat Youtube. Since tak dapat yang live depan mata, youtube la jadi pengganti.

Ustadh Nouman Ali memang kata dia akan buat video everyday in ramadhan selama 30 hari.

Each day akan ada dia tadabbur 1 ayat dari setiap juzuk.

kira gempak ah tu.

best dia pahala berkepuk-kepuk..

Kita ni, buatlah sehabis mampu dengan usaha dan kudrat yang kita mampu.

To much talking is not good.

Less talk, more action.

No comments:

Post a Comment