Friday, March 8, 2013

Random

Dia sedang berusaha.

Dia sedang menggerakkan langkah majunya.

Dia sedang bergerak ke arah itu.

Dia yang aku nampak, yang visible di depan mataku.

Pasti ramai lagi di luar sana juga sedang bergerak ke arah itu.

Pasti.


Aku kadang-kadang rasa bodoh sendiri. Memang la sendiri, takkan nak ajak orang lain berbodoh-bodohan dengan kita.

sebab aku masih lagi mudah terkesan dengan masalah ringan-ringan .

Ya. Exam itu masih lagi masalah buat aku.

exam masih lagi menjadi titik lemahku.

Masih lagi menjadi satu perkara yang boleh buat hidup aku upside down.

Aku masih lagi tertanya-tanya.

"apa masalah aku? kenapa susah sangat nak usaha ? kenapa susah sangat nak study ? nak tunggu apa?"

aku..

sangat lemah.

sangat sangat lemah.

tersangat lemah.

aku cuba mencari Allah disebalik setiap subjek yang aku pelajari.

Ya, hanya di dalam Biology sahaja aku ketemukan kebesaranNya.

aku tidak tahu mengapa aku perlu belajar Sains.

Semakin memudar minat pada Sains.

Aku rimas dan lemas di dalam sistem.

exam-oriented.

kau fail= kau bodoh .

kau fail= kau bebal .

kau fail = kau tak dek masa depan.

kau fail = kau loser.

A adalah segala-galanya.

Markah yang tinggi adalah segala-galanya.

Sanggup buat apa sahaja demi markah.

Demi test, demi quiz, demi final.



Aku tahu, aku naif.

aku tak bolehkan nak put all the blame on the system

memang system pendidikan Malaysia ni untuk menghasilkan robot-robot kerbau dicucuk hidung semata.

konon-konon modal insan .

Dr Muhaya kata, kita tak boleh nak ubah perkara itu, tapi kita boleh ubah cara berfikir dan cara kita memandangnya.

Well said.

Susah nak buat .


Ya, exam. tahniah !

Anda berjaya menggelongkan saya.

Anda berjaya menggilakan saya.

Anda berjaya buat hidup saya again upside down.

Maaf. Saya belum lagi jadi hebat.

Sebab saya belum mampu mengeluarkan potensi itu, kerana saya berada di tempat yang bukan untuk saya.

ini takdir. Pasti.

pasti Dia menyediakan kebaikan yang banyak untuk aku since aku berada di sini.

Banyak sangat kebaikannya.

banyak sangat hikmahnya.

Alhamdulillah.

Ya Allah, selamatkan aku dari futur. Selamatkan aku dari bermalas-malasan dalam ibadah. Teguhkan hatiku di atas jalan ini.


Study. Why you are getting so hard for me ?


No comments:

Post a Comment