Saturday, October 6, 2012

lagi nak habis exam ni la , rajin pulak nak hapdet . ngada-ngada . *jelir lidah .

Dulu , zaman dok rumah , baca2 belog , zaman tu aku kira zaman belajar teori . Teori tentang kehidupan , dari pengalaman orang , cerita-cerita orang , bagaimana diorang meneruskan kelangsungan hidup walaupun diuji .

Hm.. aku kira , zaman itu juga zaman di mana aku tidak pernah merasai kegetiran ujian dari Ilahi . Memang , waktu kat Seseri memang ada ujiannya , memang payah , memang susah , tapi bagi aku , itu belum cukup untuk mematangkan aku , menyedarkan aku tentang hakikat kehidupan . Aku masih lagi Farhah Amalina yang suka berangan , masih kalah dengan nafsu waktu cuti panjang , masih belum berjaya mentarbiah diri la kononnya . Ya , aku masih lagi Nurul Farhah yang terlalu mentah , tak mengenal erti kehidupan , walaupun aku BAJET tahu , bajet kuat sebab konon kononnya pernah diuji sebelum tu . Aku rasa , zaman seseri , akulah antara orang yg paling kuat diuji . Heh , Pehlis . perasan dol minah ni . *rolled eyes . Yeah , annoyed jugak dengan diri sendiri yg kuat membajet . Rakan-rakanku , maafkan daku yang kuat membajet ~

Then , zaman plkn . Eleh , ini lagilah , kebajetan kuat itu makin meningkat . Tak dapat dinafikan , memang plkn menguji ketahanan segala benda yang boleh ditahan . Phew ~ Konon2 kat sini la belajar berinteraksi , bekerja sama dengan lelaki . Heh , takdek makne nye . Ye , aku tau cara aku salah . Sorry people . I just can't do it anymore . Boys ..? no more . hew2.. yeah2 , bajet bajet sudah matang malah sudah mengenal kehidupan lebih dari orang lain . Phew2 ..

Atau kata lainnya , aku nak kata aku BAJET MATANG ~

 Namun, segalanya terungkai pabila aku menjejakkan kaki di bumi puncak lagi megah menjulang ini . Di sini , kehidupan fasa ke 3 aku bermula . Di sini , aku mengenal erti kepayahan dalam erti kata yg sebenar . Kepayahan yang cukup cukup menguji , menggugat gagat jantung hati , yang hampir saja buat aku berdiri terketar-ketar mcm tak cukup kalsium , seriyus , tak tau nak describe mcm mne lagi dah . Phew.

Sungguh , di bumi ini juga aku mengenali tarbiah , Alhamdulillah . Dan aku rasa lah kan , atas asbab perkenalan aku dengan tarbiah inilah , aku mengenal wajah wajah ujian yang datang menyapa . Segalanya memang sangat menguji ketahanan aku untuk bertahan ! Heh , ayat masih lagi tak bley blah ~ haizz..

Macam-macam jadi jugaklah dalam sem 1 yang masih berbaki seminggu lagi , (dan masih aku dah start mengapdet belog , tak tahan godaan betul !) ... bermula dengan cerita aku nak quit asasinye lah , itu la permulaannya . HOO , gua ckp sama lu , memang waktu tu menggelupur nak quit . Bulan puasa tuh . Dah nekad habis dah ni , bergelen-gelen air mata dah tumpah kat umah , dah siap survey nak sambung kat kolej mane dah .. Namun , kita merancang , Allah jua mendahului segalanya . Nehi , I can't quit . waktu tu , ramai dok kata , soh teruskan je , even though aku tak minat sains (anymore) , just teruskan je . setahun je pun ..........

Indeed . Setahun ye kome kata ............

And now , yeah , kadang-kadang tersengih sorang sorang bila mengenangkan yg betapa nekadnya aku nak drop asasi dulu . Dan actually , hikmah yang aku dapat dari peristiwa penuh luka berdarah pekat itu , betapa hebatnya kasih sayang ibu dan ayah . Waktu bgitau ibu aku nak drop tu , ibu terus ckp "kalau tak boleh lagi , nak buat mcm mne kan . tak pelah , kita try cari kolej lain." waktu tu , Allah je yang tahu betapa kembangnya hati aku bak dipam-pam dengan pengepam tayar (eheh?) , tapi air mata waktu tu dah mcm empang pecah , memang berjurai2 je. Sedih la katakan .. waktu tu jugak , aku sangat sangat risau dengan masa depan aku .. apa aku nak buat lepas ni ? U mne aku nak masuk ? the rest is history . (mls nak cerita panjang ...-,-"

Then , yeah . here I am . still here . Asasi student . to be precise , Asasi sains . Foundation in Science ye kome sekalian ...... segala quiz dan test pun aku tempuhi dengan tabahnya . pergh , memang syiok ~

and lately , kan skang musim exam. aku rase sume uitm kot kan ? hm.. bermulalah cerita sadis lagi .. waktu ni lah aku memahami erti ujian yang betul betul menguji keimanan dan pergantungan pada Allah . eh , betul . Aku tak betul 2 3 hari . Otak gelong . Hidup up side down , reverse forward - bak kata orang .. kebengongan jelas menguasai diri .. nak exam math , first paper . betul aku cakap , dalam mujahadah nak study maths tu , pergh , berteman air mata kot .1st time aku study , bertemankan air mata duka lara . punyalah siksa nak keep on study and tak give up . then , aku dicengkam perasaan takut . Takut waktu maths aku blank , tak tau nak jawab ape .

Bila pegi liqa' , memang topik hangat lagi membahang hingga ke tulang : 'Tawakal seperti burung' . Mulalah semua dok pegang hidung masing-masing . Sebab semua rasa terkene batang hidung masing-masing bila murabbi dok cita pasal konsep bertawakal . Ketahuilah aku , selama ini aku seolah olah mempermainkan konsep tawakal itu sendiri . Dek kemalasan , study last minute yg memang setengah minit aku rase , give up terus kata "aku tawakal" . hm.. tawakal la sangat ..

maths done . 5 papers to go .

walaupun physic killer subjek aku sejak zaman purba kala, tapi kali ni aku rasa yakin sket . sket la . sebab haritu , aku da stadi sket la dengan rakan seperjuangan aku , pegi jumpa Prof. Ahmad, siap bertapa lagi depan pejabat dia buat latihan sampai dapat jawapan . konon-kononnye la aku 'dah stadi sket' ..

nak dijadikan cerita , takdir menyapa . Hari khamis tu , paper Bel pagi , pukul 9 . Mlm tu , terjaga pukul 4.30 . bangun lah , perut rasa sakit . hm.. memang , lepas tu membuang . tapi , then aku loya . loya weh ~ memang gedebush muntah ruah . Then da pening kepala , smbg tido la smntara nak tggu subuh , bangun2 .. dengan loya yg teramaaaaat saaaangaaaatnye , UWEKKKKK!` memang muntah segalanya . entah apa aku mkn semalam . pergh . then , pegi buat bel pun dah terhuyung hayang . Tengah jawab pun , blergh , loya kot . Betullah , aku rse mcm morning sickness plak . eh . aku hanta paper bel awal , then cabut balik bilik . tido . memang tak lalu nak jamah ape , tido smpai ke petang .. mlm tu try la nak stadi . perut still sakit menggiga-giga . Gagahkan hati untuk study . Last minute sangat sangat , memang baca spot je . aish . masih lagi air mata menemani . sungguh , kalau Allah nak uji , memang kita tak terdaya langsung . Teringat kata-kata seorang sahabat ,

"nak katakan yg tawakal itu penting , memang penting disertai dengan usaha yg bersungguh sungguh . Tapi , ingatlah jugak yg nak usaha tu pun dengan izin Allah . Kalau Allah tak izin untuk berusaha nak study tu , tak jadi jugak . So , bersyukurlah bila ada kekuatan untuk study :)" 

So today , is physic paper . Petang . So , pagi tu study la . Physic . killer subject . Study last minute , berdozen lagi yg tak faham . what do you expect . Masuk la dewan exam berbekalkan kekuatan yg Allah pnjamkan ... dok la menenung 10 soalan tu depan mata . Honestly aku cakap , memang aku blur .

..............................................................................................................................................

Semua ni buat aku berfikir . Ujian yg Allah campakkan kepada kita hambaNya adalah ujian menguji diri pada titik kelemahan kita (bak kata murabbi) . Memang , aku memang lemah bab-bab study , apatah lagi berusaha . Masuk asasi ni baru aku kenal makna usaha tu ape . Sengal kan aku nih .

Sebenarnya , memang . Waktu fizik tadi , aku da fikir , ini ke penghujung kisah aku di asasi ? Am I failing myself now ? What am I gonna to do after ni ? nak apply dip ape lepas ni ? Nak tengok kolej mne ? Haiz, nak tinggal housemate , roomate , liqa' .. mcm2 persoalan menerjah dalam kepala otak walaupun dekat sejam aku dok tenung soalan physic yg bagi aku luar alam betul tuh ..

Kat sini lah , sebenarnya teruji sejauh mana aku percaya dengan aturan Allah . Oh oh .. sangat sangatlah teruji keimanan aku yang sangat lemah ini .

Tapi , kalau betul you gonna fail this time , mcm tak worth je , Why Allah made you decide to stay ? Kalau betul pun you gonna fail , hm.. must be something better wait for you in the future . Kalau betul pun you gonna to fail , kenanglah seberapa banyaknya pengajaran hidup yang Allah dah ajar sepanjang nak habiskan sem 1 ni . kenanglah betapa  banyaknya peluang Allah beri untuk kau kenal kelemahan diri dan kesedaran untuk perbaiki . carry marks mmg tak tinggi . pengajaran untuk lepas ni , constant study . Now , your vision terhadap dunia da change from different angle to much better angle than before , insyaAllah , kau lebih memahami the pure reason why on earth you are studying . Segala tarbiah yg sedikit itulah sebagai permulaan kau atas jalan yang kau pilih ni . Jalan yang ditempuhi oleh Rasulullah dan para sahabat . InsyaAllah , aku tak mahu terlepas untuk join sama di atas jalan ini hatta penuh dengan duri , kaca, paku , sekalipun . Kerana , jalan ke Syurga memang penuh bnde yang menyakitkan .. Allahu Allah . Allahu Allah . 

3 subjek lagi .. jangan pernah putus asa . kerana putus asa itu adalah kegagalan yg hakiki . oh Allah , kuatkan langkahku di atas jalan ini . Rahmatilah mereka yg bersama-sama denganku . Moga kami Engkau redha .







Baru nak feel tengok quotes2 ni ..... 

Semoga Allah merahmati mereka yg tidak pernah putus asa untuk mempercayaiku , ibu ayah , sahabat tercinta di pulau sana , murabbi tercinta , sahabat-sahabat yg menjadi penguat tanpa kalian sedari , Rasulullah sebagai kekasih hati penguat langkah . Wahai Allah , sesungguhnya ingatkan aku bahawa Engkau sedang mengujiku supaya aku boleh bertahan , boleh menikmati indahnya CintaMu dalam kepayahan di dunia , supaya aku boleh tersenyum kelak pabila bertemu denganMu bersama orang-orang yg aku cintai di dunia ini . Amin . 

Semoga Engkau Redha . 

2 comments: