Monday, October 22, 2012

Kematian Idaman

Assalammualaikum .

Tadi tertengok satu video , beautiful video mengingatkan kita tentang nilai dunia jika nak dibandingkan dengan nilai akhirat . Allah ...

Most people know this ...

Bila kita celup sejari (satu jari)  di lautan , angkat jari kita dan lihatlah titisan air yg tergantung di jari kita .

Kecil .

Terlalu sedikit.

Nak hilangkan dahaga pun tak mampu .

Apatah lagi nak buat basuh ****

err...

Subhanallah , cuba kita hayati betul-betul hadis Rasulullah ini dengan hati yang betul-betul mahu memahami hikmah disebaliknya .


Dari Al-Mustaurid bin Syaddad r.a, katanya Rasulullah S.A.W bersabda :
“Tidaklah dunia ini kalau dibandingkan dengan akhirat, melainkan seperti sesuatu yang seorang di antara kamu semua memasukkan jarinya dalam air lautan, maka cubalah lihat dengan apa ia kembali – yakni, seberapa banyak air yang melekat di jarinya itu. Jadi dunia itu sangat kecil nilainya dan hanya seperti air yang melekat di jari tadi” – Hadis Riwayat Muslim


Subhanallah . Subhanallah . Subhanallah .

Cuba try test berenang kat laut ni . luas tak ? 

Hmm... bila terkenangkan dunia akhirat sana , pasti confirm menyelinap satu perasaan kerdil lagi rendah diri dan takut untuk menghadapinya .

Fuuhh.. bila mana mahu bercakap mengenai dunia akhirat , pasti tidak boleh lekang dari menyebut dulu gerbangnya .

Tidak lain tidak bukan MATI .

Ya , secomel tajuk di atas , 4 huruf ini mampu buat kita terdiam,terduduk,terbisu,terkaku,terkelu malah terbeku (baca : freeze)

Mengingati mati satu tuntutan dalam Islam . Kerana kita , muslim dan mukmin yang menyakini hari akhirat sana, kewujudan surga neraka , al mizan , as sirat , mahsyar dan kiamat itu sendiri mesti tak boleh lepas dari fikir pasal mati dulu .

Sebab mati adalah permulaannya ...

Oh ya , malah , mereka yang dikatakankan paling bijak atau orang kampung panggil paling genius ialah orang yang mengingati mati !

fuh~ ingat mati da boleh dapat title Einstein kaaa ???

Ibnu Umar berkata: “Aku bersama Rasulullah, lalu seorang lelaki Ansar datang kepada Baginda mengucapkan salam lalu bertanya: Wahai Rasulullah. Manakah antara kaum mukminin yang paling utama? Baginda menjawab: Yang paling baik akhlaknya antara mereka. Dia bertanya lagi: Manakah di antara kaum mukminin yang paling cerdik?


“Baginda menjawab: Yang paling banyak mengingati kematian antara mereka dan paling bagus persiapannya selepas kematian. Mereka itu orang cerdik,” (Hadis Riwayat Imam Ibnu Majah)



See.. our prophet Muhammad Rasulullah Salallahu alaihi wassalam sendiri menconfirmkan kenyataan ini .

Na.. mari kita lihat,tenung, dan observe . Adakah cukup sekadar mengingati mati sahaja boleh dapat title 'pandai' tadi ? hmm.. Rasulullah kata lagi , 'paling bagus persiapannya selepas kematian' . Means here , orang yang bijak ni ialah orang yang ingat mati lalu membuat persiapan yang terbagus,terbaik,terdaebak !err.

Sebenarnya , ingat perkataan M.A.T.I tu je pun dah mampu buat kita rasa insaff. tsk tsk .

Namun , mengapa perlu sedih bila mati ??????

Ha... ini pun persoalannya jugak . Mengapa nak sedih bila mati ?

Ha , jawab jawab .

"sebab dosa banyak lagi"

"tak sempat nak taubat"

"tinggal anak isteri"

"tinggal harta benda"

"tinggal kucing gemok kesayangan" -,-"


hm... yeah , typical answer . dari common people. Bukankah melalui kematian kita akan menemui Allah tercinta ? Bukankah melalui mati kita dapat bertemu Rasulullah SAW yang dirindui ? Bukankah melalui kematian kita dapat merasai kenikmatan syurga abadi ? Ya , segala-galanya memerlukan mati .

Tapi , hati kita masih takut . Iyelah , sape tak takut mati bhai ! Sakit seperti dicincang 300 pedang tajam !

uh, ya .. mati memang sakit .. tapi itu bukan yang hendak saya fokuskan di sini ..

Jika kita melalui kepayahan , kesusahan , keperitan malah kesengsaraan di dunia kerana ingin mentaati Allah , maka mati merupakan satu pelepasan bagi kita dari dunia yang kejam ini . Sebagai contoh , saudara-saudara kita di Palestin , Rohingya , Syria dan lain-lain . Mereka diseksa , dihina,dikecam . Mereka hidup dalam ketakutan kerana bersyahadah . Mereka akan ditembak , disembelih , dirogol dan macam-macam lagi perlakuan keji dan kejam yang dikenakan oleh musuh-musuh Islam terhadap mereka .

Semua itu kerana mereka percaya pada Allah . Beriman . Maka , apa lagi yang ada di dunia ini untuk mereka ? Hanya kesengsaraan semata . Hati mereka tidak langsung terikat dengan dunia , malah merindui akhirat dengan kerinduan yang membuak-buak . Kerana mereka mengenali wajah sebenar dunia . Mereka memahami kebusukan dan kehinaan dunia . Maka , apa lagi perlu ditunggu di dunia ini ? Maralah mereka menentang musuh Allah lalu syahidlah mereka . Subhanallah , kematian mereka bukan kematian yang sia-sia. Malah merekalah yang meramaikan syurga berbanding kita yang Allah limpahkan dengan nikmat duniawi ..

Mereka dijamin syurga . Kerana mereka membuktikan cinta mereka kepada Ilahi .

Namun , kita yang dilimpahkan dengan nikmat , seringkali tertipu dengan solekan dunia yang tebal . Sehingga tidak terlihat segala cela, parut marut malah kudis buta dunia yang jijik . Kita melihat,merasai malah menikmati keindahan duniawi . Malah itu pun sudah cukup nikmat bagi kita . Kita terus menerus ingin mencari kenikmatan dunia yang lain . Mahu , mahu dan terus menggila kemahuan kita kepada dunia . Akhirnya , hati kita dipenuhi cinta kepada dunia . Cinta pada kenikmatan dunia . Harta benda , gadget-gadget , i-phone,samsung tab, laptop , movie , drama , hiburan yang mengasyikkan , novel cinta yang indah-indah belaka , rumah besar, kereta mewah, melancong sini sana , kepandaian yang lebih dari orang lain, kecantikan rupa paras yang dipuja manusia, followers, friends beribu-ribu yang sering memuji-muji kelebihan kita, populariti, darjat, nama, pangkat, jawatan, kuasa yang kita kejar. Yang kita gila-gila berusaha mengejarnya .

Sibuk mengejar dunia sehingga tidak sedar akhirat yang tercicir di pertengahan jalan .

No wonder lah mati itu bagaikan hantu dalam hidup kita . takutnya mati .

Suka saya ingatkan diri saya tentang satu bab yang baru sahaja dibaca sebentar tadi dalam buku 'Fanzuru'-Hilal Asyraf . Tajuk bab itu : Hakikat Kehidupan Insan .

Dari dalam kandungan lagi kita sudah mula terbentuk . selama 9 bulan ++ .

Seterusnya kita berada di fasa kehidupan di dunia ini apabila kita dilahirkan . Usia ummat Muhammad hanya lebih kurang 60++ . itu pun kalau umur panjang ...

Kemudian apabila mati , mulalah fasa di alam barzakh . Tempat menunggu atau pun 'R&R' sementara menunggu dunia kiamat . Entah berapa lama . Entah berapa tahun . Entah berapa kurun .
Entah berapa alaf. Sedang balasan sudah mula dijalankan sedikit . Sama ada kubur itu menjadi lubang neraka atau taman sorga.Semua bergantung kepada keadaan amal kita di dunia dulu . DI DUNIA DULU...

Pada hari kebangkitan , kita berhimpun di padang Mahsyar , sebuah tempat seluas saujana mata memandang. Di sinilah akan ditimbang segala amal perbuatan kita di dunia . Di sini Mahkamah Akhirat dijalankan . Membela diri sendiri , mendakwa orang lain , mungkin mendakwa ayah sendiri kerana tidak pernah mendidik anak perempuannya untuk menutup aurat , mungkin juga mendakwa suami sendiri kerana dayus , mungkin juga mendakwa saudara -mara kerana agihan harta yang salah , mungkin juga mendakwa jiran tetangga sendiri yang tidak pernah mengajak kita ke masjid . Di sinilah , saudara menjadi musuh , kawan menjadi lawan . Judgement memakan masa beribu-ribu tahun. Paling koman , 50 000 tahun . Lautan manusia mahu dihisab, bukannya kejap ! Keadaan kita di sini , bersesuaian dengan amalan kita di dunia dulu . DI DUNIA DULU...

Kemudian ,kita akan menempuh as sirat yang sumpah scary . Yang senipis rambut dibelah tujuh,setajam pedang . Ada yang menempuhinya seperti kilat , ada juga berterbangan seperti burung , berjalan kaki , merangkak , tak kurang juga yang terpeleot lalu jatuh ke lembah neraka . Semua sesuai dengan keadaan amalan kita di dunia dulu . DI DUNIA DULU....

Kemudian , masuklah kita ke destinasi abadi kita . Sama ada syurga atau neraka . Fuh. Abadi . Infiniti. Abadan abada . Tiada penghujung . Kita pun hidup selama-lamanya . Ini bukan fairy tail mahupun cerita dongeng Pak Belalang . Inilah realiti yang sebenarnya . Realiti yang hakiki . Sama ada meneguk kenikmatan tidak terhingga yang Nabi gambarkan seluas lautan itu attau kesakitan dan kesengsaraan yang maha sakit sesuai dengan ratio setitis air : seluas lautan .

Semuanya , bergantung dengan perbuatan kita DI DUNIA DULU . Dunia yang sebentar cuma . Dunia yang kurang dari 100 tahun . Dunia yang sangat-sangat pendek kalau nak dibandingkan dengan 3 fasa yang dah disebut tadi .

Ada satu quotes kat Twitter yang sangat comel tapi menyentapkan .

Life ask to death .

Life : Why people love me and hate you ?

Death: because you're the beatiful lie and I am the truthful pain ...

Suka aku kaitkan hidup ini macam kehidupan kat asasi . Pendek . Tapi memenatkan. Gila pack. Tapi itu semua harus diharungi untuk cepat masuk degree .

Fuuh . Seronok bercakap mengenai kematian . Kerana kematian itu gerbang kepada kehidupan abadi di akhirat sana . Suatu kehidupan di syurga yang diidamkan para pemburu syurga . Segala apa yang kita lakukan di atas dunia ini tidak lain tidak bukan bagi meraih pandangan dan kasih sayang ALLAH untuk mengizinkan kita masuk ke dalam syurgaNya itu .

Kematian idaman ? Husnul khatimah ?

Bagaimana mahu mendapatkannya ?

Berbuat baiklah kita sesuai dengan cita-cita dan impian yakni syurga nan abadi, serta taat setialah kepada Allah dan Rasul .

Sebuah video inspirasi yang superb :)

Be like lion !

Yang ini superb . Rasa macam kena tampar !

Subhanallah . Semoga Engkau Redha , Ya Rabb . 

No comments:

Post a Comment